Työpaja 1

OSAAMISEN JOHTAMINEN  
                                                                                      
Laajuus:
4 koulutuspäivää, osaamiskartoitus


Ajankohta:
syyslukukausi 2012 – kevätlukukausi 2013


Kohderyhmät:
rehtorit, suunnitteluhenkilöstö, luottamushenkilöstö


Teemat:
kansalaisopistojen innovatiiviset suunnittelu- ja täydennyskoulutusrakenteet, osaamisen johtamisen kehittäminen, muutosjohtaminen, TVT-johtaminen

Tausta:
Osaamisen johtamisen työpajassa tavoitteena on
kehittää uudenlaisia rakenteita ja toimintatapoja, jotka edesauttavat ja helpottavat osaamisen tunnistamista ja kehittämistä vapaassa sivistystyössä. Osaamisen johtamisen kehittyminen auttaa organisaatioita organisoimaan ja kohdentamaan oikeansisältöistä ja oikea-aikaista täydennyskoulutusta koko henkilöstölle, mikä puolestaan tukee henkilöstön tunnetta oman työn hallinnasta ja näin lisää kokonaisvaltaisesti työhyvinvointia ja työssä jaksamista.

EMISSIO-hankkeessa laadittu OTSO – Osaamisen kehittämisen malli, opistoverkostossa aloitetta CAF-itsearviointityöskentely sekä aikaisemmat kokemukset osaamisen johtamisen kouluttautumisesta tarjoavat hyvän pohjan osaamisen johtamisen kehittämiselle erityisesti vapaan sivistystyön näkökulmasta. OTSO-mallin mukauttaminen vapaan sivistystyön tarpeisiin jatkaisi EMISSIO-hankkeen hyvien tulosten jalkauttamista konkreettisesti oppilaitostasolle ja tukisi opistoverkoston laatutyötä tarjoamalla uusia konkreettisia työkaluja osaamisen johtamiseen. Vapaan sivistystyön resursseilla ei ole tarkoituksenmukaista lähteä rakentamaan osaamisen kehittämiseen omaa erillistä strategiaa tai omia työkaluja alkutekijöistä lähtien vaan pikemminkin työstää jo olemassa olevia tuotoksia omia tarpeita vastaaviksi.

Kun tavoitteena on osaamisen johtamisen kehittämisessä sovellettavien uusien ja innovatiivisten rakenteiden ja toimintamallien luominen, prosessin keskiöön nousee johdon sitoutuminen kehittämissuunnitelmien laatimiseen ja niiden toteuttamiseen. Työpaja 1 tukee tätä tavoitetta sitouttamalla johtoa kehittämisprosessiin ja tukemalla johtoa henkilöstön osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen liittyvien konkreettisten ja innovatiivisten työkalujen ja -menetelmien käyttöönotossa. 

Merkittävä, nopeasti uudistuva ja paljon resursointia vaativa osaamisen osa-alue oppilaitoksissa sekä myös koko ympäröivässä yhteiskunnassa on tieto- ja viestintätekninen osaaminen. TVT-osaaminen ja yhteiskunnan toimintatapojen sähköistyminen vaativat koulutusorganisaatiolta taloudellisten panostusten lisäksi toimintatapojen ja -rakenteiden uudistamista, mistä syystä tämä muutos tulee nähdä myös merkittävänä osaamisen johtamisen osa-alueena. Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö ja opetushenkilöstön verkkopedagogien osaaminen on vielä vähäistä kun taas paineet näiden osa-alueiden kehittämiseksi jatkuvasti kasvavat, mistä syytä tulisi etsiä ratkaisumalleja esimerkiksi yhteisesti järjestettävän etäopetuksen sekä yleisemmin TVT:n opetuskäytön edistämiseksi. Opistoverkoston tavoitteena on olla uudistumiskykyinen ja kehittyvä organisaatio tieto- ja viestintekniikan opetuskäytön osaamisen saralla, mikä edellyttää TVT:n opetuskäytön osaamisen tunnistamista ja sen kehittämistä yhtenä osaamisen johtamisen osa-alueena.

Tavoitteet:

Osaamisen johtamisen työpajan osallistuja
tuntee alueellisen TSO Foorumin laatiman OTSO – Osaamisen kehittämisen toimintamallin (arvot, visio, strategiset sekä yksittäiset työsuunnitelmat tavoitteineen) sekä tunnistaa mallista vapaaseen sivistystyöhän ja oman organisaation toimintaan soveltuvia työkaluja ja -menetelmiä. Osallistuja tuntee tasot, joilla oma organisaatio/verkosto toimii ja laatii yhteisöllisesti rakentaen suunnitelman, jonka mukaisesti oman organisaation osaamista on mahdollista kehittää.  Käytännössä osaamisen kehittämisen eli täydennyskoulutusprosessin suunnittelutyö käynnistyy työpajojen 1 (opetushenkilöstö) ja 2 (muu henkilöstö) sisältöjen suunnittelulla yhdessä kyseisten henkilöstöryhmien edustajien ja täydennyskoulutusten tarjoajien/tuottajien kanssa sekä mahdolisen opistoverkoston täydennyskoulutuskoordinaattoritoiminnan suunnittelulla. Lisäksi työpajan osallistuja tiedostaa TVT-osaamisen merkityksen osana opetussuunnitelmatyötä, muutosjohtamista sekä osaamisen kehittämistä ja saa konkreettista ohjeistusta TVT-strategiatyöhön.

Sisältö/Osakokonaisuudet:
1. Osaamiskartoitus (itsearviointi)
2. Suunnittelu- ja täydennyskoulutusrakenteet, Osaamisen johtaminen (2 koulutuspäivää)
3. Case: TVT-johtaminen (1 koulutuspäivä)
4. Bencmarking (1 koulutuspäivä)

Vastuuopistot:
Raision työväenopisto, Saariston kansalaisopisto, Väståbolands Medborgasinstitut



Ei kommentteja: