OSAAMISEN JOHTAMINEN
Laajuus:
4 koulutuspäivää, osaamiskartoitus
4 koulutuspäivää, osaamiskartoitus
Ajankohta:
syyslukukausi 2012 – kevätlukukausi 2013
syyslukukausi 2012 – kevätlukukausi 2013
Kohderyhmät:
rehtorit, suunnitteluhenkilöstö, luottamushenkilöstö
rehtorit, suunnitteluhenkilöstö, luottamushenkilöstö
Teemat:
kansalaisopistojen innovatiiviset suunnittelu- ja täydennyskoulutusrakenteet, osaamisen johtamisen kehittäminen, muutosjohtaminen, TVT-johtaminen
kansalaisopistojen innovatiiviset suunnittelu- ja täydennyskoulutusrakenteet, osaamisen johtamisen kehittäminen, muutosjohtaminen, TVT-johtaminen
Tausta:
Osaamisen johtamisen työpajassa tavoitteena on kehittää uudenlaisia rakenteita ja toimintatapoja, jotka edesauttavat ja helpottavat osaamisen tunnistamista ja kehittämistä vapaassa sivistystyössä. Osaamisen johtamisen kehittyminen auttaa organisaatioita organisoimaan ja kohdentamaan oikeansisältöistä ja oikea-aikaista täydennyskoulutusta koko henkilöstölle, mikä puolestaan tukee henkilöstön tunnetta oman työn hallinnasta ja näin lisää kokonaisvaltaisesti työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Osaamisen johtamisen työpajassa tavoitteena on kehittää uudenlaisia rakenteita ja toimintatapoja, jotka edesauttavat ja helpottavat osaamisen tunnistamista ja kehittämistä vapaassa sivistystyössä. Osaamisen johtamisen kehittyminen auttaa organisaatioita organisoimaan ja kohdentamaan oikeansisältöistä ja oikea-aikaista täydennyskoulutusta koko henkilöstölle, mikä puolestaan tukee henkilöstön tunnetta oman työn hallinnasta ja näin lisää kokonaisvaltaisesti työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
EMISSIO-hankkeessa laadittu OTSO – Osaamisen kehittämisen malli, opistoverkostossa aloitetta CAF-itsearviointityöskentely sekä aikaisemmat kokemukset osaamisen johtamisen
kouluttautumisesta tarjoavat hyvän pohjan osaamisen johtamisen kehittämiselle
erityisesti vapaan sivistystyön näkökulmasta. OTSO-mallin mukauttaminen vapaan sivistystyön tarpeisiin
jatkaisi EMISSIO-hankkeen hyvien tulosten jalkauttamista konkreettisesti oppilaitostasolle ja
tukisi opistoverkoston laatutyötä tarjoamalla uusia konkreettisia työkaluja osaamisen johtamiseen. Vapaan sivistystyön
resursseilla ei ole tarkoituksenmukaista lähteä rakentamaan osaamisen
kehittämiseen omaa erillistä strategiaa tai omia työkaluja alkutekijöistä
lähtien vaan pikemminkin työstää jo olemassa olevia tuotoksia omia tarpeita vastaaviksi.
Kun tavoitteena on
osaamisen johtamisen kehittämisessä sovellettavien uusien ja innovatiivisten rakenteiden ja toimintamallien luominen,
prosessin keskiöön nousee johdon sitoutuminen kehittämissuunnitelmien
laatimiseen ja niiden toteuttamiseen. Työpaja 1 tukee tätä
tavoitetta sitouttamalla johtoa kehittämisprosessiin ja tukemalla johtoa henkilöstön
osaamisen tunnistamiseen ja kehittämiseen liittyvien konkreettisten ja
innovatiivisten työkalujen ja -menetelmien käyttöönotossa.
Merkittävä, nopeasti uudistuva ja paljon resursointia
vaativa osaamisen osa-alue oppilaitoksissa sekä myös koko ympäröivässä
yhteiskunnassa on tieto- ja viestintätekninen osaaminen. TVT-osaaminen ja
yhteiskunnan toimintatapojen sähköistyminen vaativat koulutusorganisaatiolta
taloudellisten panostusten lisäksi toimintatapojen ja -rakenteiden
uudistamista, mistä syystä tämä muutos tulee nähdä myös merkittävänä osaamisen
johtamisen osa-alueena. Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa tieto- ja
viestintätekniikan opetuskäyttö ja opetushenkilöstön verkkopedagogien osaaminen
on vielä vähäistä kun taas paineet näiden osa-alueiden kehittämiseksi
jatkuvasti kasvavat, mistä syytä tulisi etsiä ratkaisumalleja
esimerkiksi yhteisesti järjestettävän etäopetuksen sekä yleisemmin TVT:n
opetuskäytön edistämiseksi. Opistoverkoston tavoitteena on olla
uudistumiskykyinen ja kehittyvä organisaatio tieto- ja viestintekniikan
opetuskäytön osaamisen saralla, mikä edellyttää TVT:n opetuskäytön osaamisen tunnistamista ja sen kehittämistä yhtenä
osaamisen johtamisen osa-alueena.
Tavoitteet:
Osaamisen johtamisen työpajan osallistuja tuntee alueellisen TSO Foorumin laatiman OTSO – Osaamisen kehittämisen toimintamallin (arvot, visio, strategiset sekä yksittäiset työsuunnitelmat tavoitteineen) sekä tunnistaa mallista vapaaseen sivistystyöhän ja oman organisaation toimintaan soveltuvia työkaluja ja -menetelmiä. Osallistuja tuntee tasot, joilla oma organisaatio/verkosto toimii ja laatii yhteisöllisesti rakentaen suunnitelman, jonka mukaisesti oman organisaation osaamista on mahdollista kehittää. Käytännössä osaamisen kehittämisen eli täydennyskoulutusprosessin suunnittelutyö käynnistyy työpajojen 1 (opetushenkilöstö) ja 2 (muu henkilöstö) sisältöjen suunnittelulla yhdessä kyseisten henkilöstöryhmien edustajien ja täydennyskoulutusten tarjoajien/tuottajien kanssa sekä mahdolisen opistoverkoston täydennyskoulutuskoordinaattoritoiminnan suunnittelulla. Lisäksi työpajan osallistuja tiedostaa TVT-osaamisen merkityksen osana opetussuunnitelmatyötä, muutosjohtamista sekä osaamisen kehittämistä ja saa konkreettista ohjeistusta TVT-strategiatyöhön.
Tavoitteet:
Osaamisen johtamisen työpajan osallistuja tuntee alueellisen TSO Foorumin laatiman OTSO – Osaamisen kehittämisen toimintamallin (arvot, visio, strategiset sekä yksittäiset työsuunnitelmat tavoitteineen) sekä tunnistaa mallista vapaaseen sivistystyöhän ja oman organisaation toimintaan soveltuvia työkaluja ja -menetelmiä. Osallistuja tuntee tasot, joilla oma organisaatio/verkosto toimii ja laatii yhteisöllisesti rakentaen suunnitelman, jonka mukaisesti oman organisaation osaamista on mahdollista kehittää. Käytännössä osaamisen kehittämisen eli täydennyskoulutusprosessin suunnittelutyö käynnistyy työpajojen 1 (opetushenkilöstö) ja 2 (muu henkilöstö) sisältöjen suunnittelulla yhdessä kyseisten henkilöstöryhmien edustajien ja täydennyskoulutusten tarjoajien/tuottajien kanssa sekä mahdolisen opistoverkoston täydennyskoulutuskoordinaattoritoiminnan suunnittelulla. Lisäksi työpajan osallistuja tiedostaa TVT-osaamisen merkityksen osana opetussuunnitelmatyötä, muutosjohtamista sekä osaamisen kehittämistä ja saa konkreettista ohjeistusta TVT-strategiatyöhön.
Sisältö/Osakokonaisuudet:
1. Osaamiskartoitus (itsearviointi)
2. Suunnittelu- ja täydennyskoulutusrakenteet, Osaamisen johtaminen (2 koulutuspäivää)
3. Case: TVT-johtaminen (1 koulutuspäivä)
4. Bencmarking (1 koulutuspäivä)
Vastuuopistot:
Raision työväenopisto, Saariston kansalaisopisto, Väståbolands Medborgasinstitut
Vastuuopistot:
Raision työväenopisto, Saariston kansalaisopisto, Väståbolands Medborgasinstitut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti