Työpaja 2

KURSSIHAUTOMOSTA YHTEISÖLLISYYTTÄ JA UUSIA INNOVAATIOITA KURSSISUUNNITTELUUN JA -TARJONTAA

Laajuus:
9 koulutuspäivää, osaamiskartoitus

Ajankohta:
kevätlukukausi 2012 – syyslukukausi 2012 - kevätlukukausi 2013 (syyslukukausi 2013)

Kohderyhmä:
opetushenkilöstö, suunnitteluhenkilöstö, muut hankkeen kohderyhmään kuuluvat osallistujat

Teemat:
ilmiöpohjaisuus, monialaisuus, TVT:n opetuskäyttö

Tausta:
Koulutussektorin ja koulutuksen järjestäjien toimintaa ja rakenteiden muodostumista ohjaavat ympäröivässä yhteiskunnassa ja oppimisessa tapahtuvat muutokset. Erityisesti viime vuosien aikana nopeutunut tietoyhteiskuntakehitys vaikuttaa merkittävästi miltei kaikkien opetusaineiden oppisisältöihin sekä myös oppimisen tapoihin samanaikaisesti kun väestön ikärakenne on muuttumassa ja esimerkiksi aikuisten mediataitojen ja -kasvatuksen merkitys on korostunut.

Yhteiskunnassa tapahtuva kehitys on saattanut tieto- ja viestintätekniikan osaksi lähes kaikkea yhteisöllistä toimintaa, lisäksi ilmiöpohjaisuus tekee oppisisällöistä entistä monialaisempia ja entistä vaikeammin hallittavia aihekokonaisuuksia ja syntyy tarvetta yhteisölliselle tiedonrakentamiselle myös opetustyössä. Myös oppimistavoissa ja -tyyleissä tapahtuvat muutokset vaativat koulutukselta uudenlaista lähestymistapaa oppisisältöihin: toiminnallisuus, tiedonhallintataitojen hallitseminen, eri oppiaineiden ja erilaisten kulttuurien rajapinnoissa syntyvät ilmiöt ja erityisesti uudenlaisten, entistä yhteisöllisempien ja kestävää kehitystä edistävien työtapojen ja -välineiden käyttöönotto tekevät tuloaan myös oppimiseen mm. uudenlaisten oppimisympäristöjen ja internetin opetuskäytön muodossa. Tieto- ja viestintätekniikan ja uudenlaisten toimintaympäristöjen hallinnasta on tullut kansalaistaito, joka jokaisen oppijan ja sen myötä myös opetushenkilöstöön kuuluvan tulisi hallita.

Elinikäinen oppiminen edellyttää taitoa työskennellä myös verkkoympäristöissä, mistä syystä tieto- ja viestintätekniikkaa ei voi nähdä enää pelkästään erillisenä oppiaineena vaan sitä tulisi integroida kaikkiin oppiaineisiin osana substanssiosaamista.Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa tieto- ja viestintekniikan käyttö ja verkkopedagoginen osaaminen on vielä vähäistä. Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä opetuksessa hidastavat mm. tietoteknisen osaamisen puute ja opetushenkilöstön kokemattomuus verkko-oppimisen tukemisessa.

Tavoitteet:
Opetushenkilöstön täydennyskoulutuksena järjestettävän kurssihautomotoiminnan tavoitteena on ylläpitää opetushenkilöstön ja sen myötä koko opistoverkoston uudistumiskykyä rakentamalla toimintamalleja, jotka edesauttavat opetushenkilötön pedagogisen osaamisen ja aihekokonaisuuksien käsittelyn taitojen kehittymistä erityisesti yhteisöllisyyden ja erilaisten toiminnallisten sekä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävien opetusmenetelmien kautta. Kurssihautomossa opetushenkilöstöllä on mahdollisuus uusien, innovatiivisten kurssi-ideoiden etsimiseen ja työstämiseen, vertaistukeen ja –oppimiseen sekä lisäksi TVT-taitojen konkreettiseen kehittämiseen ja kokeilemiseen.

Kurssihautomotoiminnan konkreettisia tavoitteita ovat mm.

  • opetushenkilöstön yhteistyön kehittäminen oppiaineiden ja eri osa-alueiden rajapinnoissa
    • yhden opettajan mallista useamman opettajan malliin (esim. kielet + atk)
    • kurssisisältöjen kehittäminen ilmiöpohjaisiksi
    • uudenlaisen pedagogisen kulttuurin luominen
      • innovatiivisten, oppijaa aktivoivien oppimisen menetelmien hyödyntäminen opetuksessa
    • tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen, esim.
      • uudenlaiset, innovatiiviset oppimisympäristöt
      • yhteisölliset työskentelymenetelmät verkossa
      • verkkopedagoginen osaaminen
      • opetushenkilöstön TVT-osaamisen kehittäminen (vrt. Ope.fi-tasot)

    Kurssipajatoiminta nostaa opetushenkilöstön työhyvinvointia parantamalla ammatillista osaamista ja tehostamalla verkostoitumista. Kurssihautomorakenne toimii samalla pilotti- ja kokeiluprojektina opistoverkoston uudenlaiselle suunnitteluprosessille ja toimintakulttuurille, jossa siirrytään ilmiöpohjaisempaan ja tarvelähtöisempään kurssisuunnittelutapaan.

    Sisältö/Osakokonaisuudet:
    Uusien kurssi-ideoiden ja suunnitelmien kehittely kurssihautomossa perustuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvaan tutkivaan oppimiseen sekä ilmiöpohjaiseen ajattelurakenteeseen, jonka tavoitteena on yhteiskunnallisen ilmiön tarkastelu useamman oppiaineen näkökulmasta. Kurssihautomon ohjausmenetelminä käytettävät, toiminnallisuuteen ja yhteiseen tiedon rakenteluun perustuvat opetus- ja ohjausmenetelmät ovat sovellettavissa suoraan opettajien omaan opetukseen ja ne toimivat malliesimerkkeinä uudenlaisesta pedagogisesta kulttuurista, jossa tiedon suora siirtäminen opettajalta opiskelijalle muuttuu yhteisölliseksi tiedon rakentamiseksi uudenlaisissa oppimisympäristöissä ja -konteksteissa.

    1.  Osaamiskartoitus (itsearviointi)
    2.  Innovatiiviset suunnittelu- ja opetusmenetelmät (3 koulutuspäivää)
    3. Verkko oppimisen ja opetuksentukena (6 koulutuspäivää) 

    Vastuuopistot: 
    Auralan kansalaisopisto, Auranlaakson kansalaisopisto, Kaarinan kansalaisopisto, Liedon-Tarvasjoen kansalaisopisto, Naantalin opisto

    Ei kommentteja: