Monikulttuurisen ryhmän opettaminen on
opettajalle melkoinen haaste, mutta samalla myös valtavan rikastuttava kokemus.
Sain ensimmäisen kosketukseni
monikulttuurisen ryhmän opettamiseen nuorena ja kokemattomana opettajan
alkuna. Opetin suomen kieltä, kulttuuria
ja yhteiskuntatietoutta aikuisille maahanmuuttajille neljän kuukauden ajan,
viitenä päivänä viikossa, kuusi tuntia päivässä. Ryhmässä oli 14 opiskelijaa,
jotka edustivat kuutta eri kansallisuutta.
Tapojen kirjavuus aiheutti monta
hupaisaa tilannetta ja ihmetyksen aihetta nuorelle opettajalle. Muutama
harmillinenkin tilanne sattui kohdalle. Kaikki eivät tahtoneet sulattaa naista
opettajana – varsinkaan 23-vuotiasta tytönhupakkoa! Toiset taas suhtautuivat
opettajaan kuin suureen auktoriteettiin. Tuntui vähintäänkin kummallisesta kun
minulta autettiin takki pois päältä ja ojennettiin tuoli, eikä luokkaan suostuttu
menemään ennen opettajaa.
Suomen kielen tasoerot olivat suuria ja
yhteistä kieltä ei ollut. Englantia useammin käytin opetuksessani tukena
elekieltä ja liitutaululle piirtämistä. Löysin yllättäen itsestäni myös
näyttelijän taitoja! Myös lukuisat opetusmenetelmät tuli testattua, olihan iso
haaste saada kuuden tunnin päivistä suomen kielen ja kulttuurin parissa
riittävän kiinnostavia ja eritasoisille oppijoille sopivia!
Tuolloin opin, että monikulttuurisen
ryhmän opettamisessa korostuu avoin kohtaaminen ja inhimillisyys. Mitä enemmän
uskalsin tulla tykö, osoitin ymmärrystä ja inhimillistä otetta, sitä helpommin
väärinkäsitykset selätettiin ja oppimistuloksia alkoi näkyä. Mitä enemmän
osasin nauraa itselleni ja kömmähdyksilleni sitä enemmän sain tukea
opiskelijoiltani. Myös oman kulttuurini erinomaisuuden tai hyvyyden
kyseenalaistaminen tai vähintäänkin uudelleen tutkaileminen muiden kulttuurien
näkökulmista avasi näköaloja ja kehitti paitsi opettajana myös ihmisenä.
Tuon ryhmän opettaminen silloisessa Rovaniemen
kauppaoppilaitoksessa on opettajanurani ehkä tärkein ja opettavaisin kokemus.
Se antoi rohkeutta kohdata eri kulttuureja ja erilaisuutta ylipäätään.
Roman Schatz luennoi
monikulttuurisuudesta opetustyössä perjantaina 30.11 klo 12.30-15.30
Naantalissa. Tilaisuus on Inno-oppi –hankkeen järjestämä ja maksuton Ilo oppia
–opistojen opettajille. Aion mennä kuulolle. Tule sinäkin!
Sannaleena Härkönen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti